Anuradhapura

24 maart 2018 - Anuradhapura, Sri Lanka

Vanmorgen zijn we na het ontbijt via Anuradphura, de oudste stad van Sri Lanka, naar een paar van de historische bezienswaardigheden gegaan.
Het eerste wat opviel waren de vele apen die hier rondliepen. Gisteren waren we nog helemaal lyrisch toen we er een paar zagen, nu zie je overal waar je kijkt apen. Heel veel hebben ook jongen bij zich. Zodra er teveel mensen om hun heen staan grijpen ze hun jong en schieten een boom in. Groot gelijk natuurlijk, wij zouden het ook niet fijn vinden als er vreemde wezens om ons heen staan en zeker niet als je een kleintje bij je hebt.
We hebben een aantal dagoba's gezien. Dit zijn een soort stoepa's waarin de heilige relikwieën van Boeddha worden bewaard. Dit moet iedereen maar geloven want je kunt er niet in, je mag er alleen omheen lopen.
De 55 meter hoge Ruvaneli dagobe wordt door allemaal vrijwilligers geschilderd. De verf/ witkalk wordt beneden voor de stoepa in een grote bak geroerd door steeds verschillende mensen. Deze verf wordt met emmers via een kabel naar boven gehesen waar de mensen die op bamboe ladders bezig zijn mee aan de slag kunnen. In de tijd die wij rondliepen waren de buschauffeur en zijn hulp ook aan het schilderen op de muur rondom de dagobe.
Op dit terrein groeit ook de heilige Bo-Tree. Ze zeggen dat dit één van de oudste bomen ter wereld is die gegroeid is uit een stek van de heilige Bo-Tree uit India, waaronder Boeddha zijn verlichting ontving. In heel Sri Lanka groeien bomen die gestekt zijn van deze boom.
In het weekend bezoeken veel mensen de tempels, de meesten zijn in het wit gekleed, de heilige kleur om Boeddha te eren. Ze offeren allemaal bloemen. Als de altaren vol liggen brengen bewakers dit naar de plaatsen waar veel apen zijn, deze eten de bloemen. Ze zijn vooral dol op de bloemharten waar vaak zaden in zitten.
Regelmatig zien we groepjes mensen die een soort gebedsdiensten volgen bij een van de monniken.
Onze gids had ons gelukkig aangeraden om sokken mee te nemen omdat je de heilige grond niet met je schoenen mag betreden. Een goede raad, want de grond is overal gloeiend heet door de zon.

Het bijhouden van deze blog gaat niet helemaal zoals de bedoeling was. Ik wilde een nieuwe reis aanmaken maar daar is iets bij fout gegaan, hij gaat nu blijkbaar verder waar we in Canada gebleven zijn......

Verstuurd vanaf mijn iPad

1. Maaike:
    24 maart 2018
    Dat kun je thuis wel corrigeren! Fijn dat we nu jullie ervaringen en verhalen weer kunnen meelezen!
  2. Tonny Dam:
    24 maart 2018
    In Brunei stonden overal borden 'beware of the monkeys' , dus kijk maar uit! Zijn daar de baby-aapjes ook zo mooi oranje gekleurd?
  3. Elly van Zundert:
    24 maart 2018
    dank je wel voor het delen van je nieuwe reisverhaal Barbara ;-) kunnen we ook 'n beetje meegenieten ♥ 'n prachtige reis toegewenst; geniet ervan..
  4. Rinus:
    24 maart 2018
    Zeker weer de moeite waard Barbara dit alles van kortbij mee te maken
  5. Aart:
    24 maart 2018
    Leuk jullie vakantie verhalen fijne tijd daar
  6. Sarina Reilingh:
    Wat een mooie reis weer! Enjoy! X
  7. Hugo & Els:
    25 maart 2018
    Sri Lanka is een prachtig land. Wij hebben er vorige jaar ontzettend van genoten. Heel veel plezier jullie.
  8. JanB:
    25 maart 2018
    Heel leuk om te volgen. Sri Lanka staat ook hoog op ons lijstje.