Van Banff naar Jasper

20 april 2017 - Jasper, Canada

In Banff hadden we een redelijk goede verbinding waardoor we weer een stukje op ons blog konden plaatsen. Met de foto's ging het mis, de meesten kwamen zwart op de site, alleen het eekhoorntje was te zien. Nu bedenk ik dat dit waarschijnlijk komt omdat ik de foto heb bijgesneden waardoor het bestand niet zo zwaar is. De volgende keer alleen foto's van het kleine toestel proberen......

Aan het einde van de middag zagen we een kudde dieren uit het bos de heuvel opkomen. Omdat we vlak aan de buitenrand van de camping stonden konden we ze goed zien. Het bleek een groep Elken te zijn. Deze zijn kleiner dan een eland, de mannetjes verliezen in de winter hun gewei, wat in het voorjaar weer begint te groeien. Wat een bof om ze van zo dichtbij te kunnen observeren bij het grazen.

Woensdag 19 april.
We waren al vroeg wakker en hebben op ons gemak alles klaar gemaakt om te vertrekken en de mooie route naar Jasper te rijden. We hadden pech dat het bewolkt was met af en toe zelfs een beetje sneeuw, waardoor het zicht een stuk minder was, maar de route was inderdaad erg mooi om te rijden. Eerst een stuk Bow Valley Parkway, die door Banff National Park gaat en daarna de Icefields Parkway door Jasper Nationaal Park. Het woord Icefields zegt het natuurlijk al, er zijn hier hoge bergen en diverse gletsjers.
Onderweg hebben we een paar stops gemaakt om al dit moois wat beter te kunnen bekijken. De meren zijn voor het grootste deel nog bevroren en bedekt met ijs. Bow Lake was nog een grote witte vlakte. De Columbia Icefields zijn een grote bezienswaardigheid een toeristische attractie. Met de Ice Explorer kun je mee naar de gletsjer om op de ijsvelden te wandelen en over de Skywalk te lopen om van het uitzicht te genieten. Omdat het te mistig was op de tijd dat we daar waren hebben we dit niet gedaan. Op gletsjers hebben we al vaker geskied, maar de Skywalk leek me wel speciaal, volgens de aanprijzingen een glazen brug over een indrukwekkende vallei. We reden er later langs en het was maar een ienemienie stukje glazen brug, dus waren we blij dat we hier ons geld niet aan besteed hadden.
Niet veel later zagen we een prachtig stuk waar de sneeuw al voor een gedeelte gesmolten was. De zon begon ook een beetje door te komen wat het extra mooi maakte. Zulke stukken hebben we nog meer gezien maar je kunt niet zomaar overal stoppen langs de weg.
Een paar kilometer voor Jasper is een wintercamping open waar ook een mooi stukje van een rivier langs loopt.
Tegen de avond staan er alweer heel wat campers die hier ook willen overnachten.