Watervallen in Wells Gray Park bij Clearwater

22 april 2017 - Clearwater, Canada

Zaterdag 22 april

Vanmorgen zijn we eerst langs het toeristenbureau gegaan om informatie over de juiste route naar de watervallen die we wilden bezoeken te halen. We kregen prima beschrijvingen en nog een tip voor een wandeling naar een uitzichtpunt over de vallei.
Als eerste zijn we naar de verst afgelegen waterval gereden, de Helmcken Falls. Deze waterval wordt overal in Clearwater afgebeeld. Deze waterval is in 1913 ontdekt door Robert Lee, die een verzoek naar Sir Richard McBride, de premier van British Columbia, stuurde om deze de "McBride Falls" te noemen. De premier antwoordde dat hij John Sebastián Helmcken, een arts die in 1850 in Victoria aankwam, wilde eren. Hij heeft geholpen om British Columbia lid van de Canadese confederatie te maken in 1871.
Dr. Helmcken overleed in 1920 op 95 jarige leeftijd zonder de waterval ooit gezien te hebben.
Hierna zijn we naar de 104 m brede Dawson Falls gegaan en daarna naar de Spahats Falls, een 73 meter hoge waterval die neerstort in een nog diepere kloof, ooit ontstaan door lavauitbarstingen onder het ijs, daarna zijn de rotsen door het ijs opzij gedrukt en tenslotte door het water verder uitgesleten.
Als laatste hebben we de wandeling door het bos naar The Shaden gemaakt die beloond werd met een prachtig uitzicht over de vallei van de Clearwater River.

Vanavond zijn we op aanraden van een paar andere Nederlanders gaan eten in de Wells Gray Inn, waar we een heerlijke peppersteak gegeten hebben.

1. Sylvie:
    23 april 2017
    Ik ga direct de atlas er weer bijhalen. Bossen, bergen en water; de mooiste combinatie. Mijn broer heeft 40 jaar geleden dezelfde reis, ongeveer, in een camper gemaakt en kwam ergens op die weg beren tegen. Geniet van harte! Liefs
  2. Sarina Reilingh:
    23 april 2017
    Super mooi allemaal.. Die waterval met dat ijs is wel heel bijzonder.. En lekker rustig zonder massa's toeristen.. ! :D
  3. Greetje en Steef:
    23 april 2017
    super natuur en toffe ruime camper !
  4. Ad:
    23 april 2017
    Mooi in die camper. Watervallen en dat ijs, ja,..die beren.. ik ben benieuwd of je ze kunt spotten.
  5. Hugo & Els:
    23 april 2017
    Beren genoeg daar, jullie komen ze vast wel tegen!
  6. Richard:
    23 april 2017
    Die waterval is prachtig. Ziet er allemaal erg fijn uit :D
  7. Wilen. RvB.:
    indrukwekkend plaatje prachtig!!
  8. Hans:
    23 april 2017
    De camper ziet er op de foto niet zo groot uit,maar als ik het interieur zie,ruimte zat.Dat is natuurlijk de luxe van zo'n uitschuif-wand.Dat je benzine moet tanken,komt vreemd op mij over. De prijzen zullen daar wel anders zijn.
    De foto's laten zien,dat jullie weer een prachtige reis maken.
    Gelukkig wordt er weer als van ouds het een en ander bij verteld.
    Ga zo verder.Een goede reis gewenst van;
    Ria en Hans
  9. Ton:
    23 april 2017
    Adembenemend mooi. Onvoorstelbaar welke krachten deze natuur hebben vormgegeven; 4 elementen + de factor tijd. Geniet er maar van.
    Groetjes van Ton en kijk uit voor overstekend wild.