Donderdag 20 juni, Stavanger

21 juni 2019 - Stavanger, Noorwegen

Donderdag 20 juni, Stavanger
We konden het vanmorgen rustig aan doen want de aankomst in Stavanger was pas om 10 uur en voordat de gangway dan helemaal klaar is om iedereen los gelaten op de wal is het al een half uur verder. Het schip ligt aan de kade pal aan het centrum. Aan de andere kant van de kade ligt Gamla Stan, de oude binnenstad, helemaal met witte houten huizen. Bijna alle huizen hebben een overvloed aan bloeiende planten aan en voor het huis, heel mooi om te zien. Aan de kant waar de Nieuw Statendam is afgemeerd is Øvre Holmegate, een wijk met allemaal gekleurde houten huizen, ook heel fleurig.
Stavanger is een studentenstad, er zijn heel veel restaurantjes en je ziet op de meest onverwachte plekken straatkunst, zoals schilderingen op muren, beschilderde brievenbussen e.d. Op de kade zijn verschillende tegels met voetafdrukken van beroemde mensen die iets goeds voor de wereld, de natuur en de mensen hebben betekent of nog steeds betekenen.
We hebben op ons gemak rondgelopen en nu en dan ergens gezeten. Het was behoorlijk druk omdat er nog een cruiseschip aan de kade lag, waar waarschijnlijk ook ongeveer 2000 mensen aan boord zaten, en iedereen wil natuurlijk even in de stad rondlopen.
In de middag zijn we naar het Norsk Oljemuseum gegaan. Dit is een interactief museum waar wordt gedemonstreerd hoe de offshore olie industrie werkt.
In het museum hadden we een goede WiFi verbinding waar ik de foto's voor het blog heel snel kon uploaden, alleen zijn ze een beetje door elkaar op de site terecht gekomen geloof ik.....
Hierna was het tijd om aan boord te gaan. In het kraaiennest hebben we naar de afvaart gekeken en van het uitzicht genoten terwijl we naar de uitgang van de fjord voeren.
's Avonds hebben we met 6 andere Nederlanders aan tafel gezeten. Het was zo gezellig dat we pas laat van tafel gingen en alleen het laatste kwartier van het optreden van pianist Tian Jiang hebben gezien.

1. Rinus:
    22 juni 2019
    Leuk dat het zo gezellig was Barbara ,en pianist muziek moet je een liefhebber voor zijn denk ik
  2. Ries Karreman:
    22 juni 2019
    Wat een mooie reis maken jullie. Wij zijn 2 keer in Noorwegen geweest en de huizen en kerkjes zijn zeer herkenbaar. Wij zijn toen niet noordelijker dan Trondheim geweest.Fijne reis verder. Hartelijke groet Hannie