De eerste dagen in Sri Lanka

23 maart 2018 - Oudenbosch, Nederland

Woensdag 21 maart begon onze nieuwe reis naar Sri Lanka. 's Morgens eerst nog even langs het stembureau, daarna de laatste rommeltjes opruimen en op ons gemak naar Schiphol gereden. Daar waren we veel te vroeg, maar we hebben ons wel vermaakt met een hapje en een drankje en wat rondkijken.

Bij de doorgang van de douane ging er iets flink mis, ik moest mijn handbagage afdoen en was vergeten om de fototoestel goed dicht te doen waardoor mijn fototoestel er uit was gevallen. Bij controle bleek dat het uv filter helemaal aan gruzelementen was en de bevestigingslink verbogen waardoor we hem er niet af konden krijgen. Het glas hebben we er allemaal uitgekregen en ik kan hem gelukkig nog wel gebruiken....

Bij het inchecken zagen we al dat de vlucht vertraagd was, niet zo'n ramp want we hadden voldoende tijd om de aansluiting op Dubai te halen. Onderweg konden we genieten van een ruime keuze aan films, dus hoefden we ons niet te vervelen. Slapen is fijner, maar daar heb ik in een vliegtuig helaas veel moeite mee.

Op het vliegveld van Colombo werden we verwelkomd met een ketting van tempel flowers, bloemen die wat weg hebben van orchideeën. Zij worden zo genoemd omdat ze vaak geofferd worden bij de tempels. Daar hebben we kennisgemaakt met onze groepsgenoten. Totaal 15 mensen, dus een prettig aantal.

We zijn naar het eerste hotel in Negombo gebracht, waar we eerst even gerust hebben voor we ergens zijn gaan eten. De meeste mensen van onze groep hebben halfpension geboekt en eten 's avonds in het hotel. Eigenwijs als we zijn hebben wij dat niet gedaan omdat we het leuk vinden om nog even op pad te gaan en zelf iets te zoeken. We hebben een leuk zaakje gevonden waar we lekker gegeten hebben en daarna vroeg naar bed.

Vrijdagmorgen ging de wekker al vroeg want we moesten om 8 uur vertrekken. De tocht ging door een mooi landschap met leuke dorpjes en rijstvelden. Tussen de middag hebben we een uitgebreide lunch gehad waarna we naar de tempel van Mihintale zijn gegaan. Deze ligt boven op een rotsachtig gebergte en wordt gezien als de eerste boeddhistische tempel van Sri Lanka. De pelgrims komen van heinde en verre om deze rots te beklimmen wat te merken is aan de uitgesleten traptredes. We moesten al een flinke klim maken om de eerste Stupa te zien. Daarna kon je nog trappen beklimmen naar een uitzichtpunt. Hier ben ik vol goede moed aan begonnen maar na een  klein stukje heb ik dat opgegeven omdat het zo gevaarlijk was door de uitgesleten treden. Een paar jongeren uit de groep hebben de trap wel beklommen maar hebben toch ook een paar uitglijders gemaakt.

Het was wel een hele leuke plaats om met de lokale mensen in contact te komen, dus we hebben ons er wel vermaakt. Henk had nog contact gemaakt met een aap die een stuk nuts uit zijn hand had gepikt. Hij had hem nog iets meer gegeven , toen wilde de aap nog meer en reageerde heel agressief. Weer iets geleerd, een aap nooit lokken met voedsel.....

We logeren nu in een mooi nieuw hotel in Anuradhapura met een heerlijk zwembad wat wel even lekker is na zo'n warme dag.

Vanavond zijn we met Jeroen en Britt in een Tuk-tuk naar het centrum gegaan om iets te eten. Heen hadden we twee karretjes omdat ze deze in het hotel voor ons besteld hadden. Toen we weer terug wilden konden we er maar 1 krijgen dus met z'n vieren achterin bij elkaar op schoot gezeten weer terug naar het hotel. Een hele beleving, maar het was een leuke avond!

1. JanB:
    23 maart 2018
    Ben je niet een maand in de war?
  2. Rinus:
    23 maart 2018
    Heel veel plezier en goed weer Barbara , geniet van dit mooie land en de exotische drankjes
  3. Annelies & André:
    Hallo Henk en Barbara,
    top om te lezen dat jullie weer op pad zijn.
    Zal wel een beetje andere cultuur zijn dan Canada.
    Goede reis en heel veel plezier daar.
  4. Martha:
    23 maart 2018
    Leuk om Jullie reis verhaal te lezen kunnen wij ook mee genieten veel plezier beiden ,groetjes.
  5. Henk:
    23 maart 2018
    Leuk, ik blijf het volgen. Maar het tijdsverschil is toch geen maand, hoop ik? Veel plezier!
  6. Ad:
    23 maart 2018
    Mooie verhalen Barbara, gelukkig is je fototoestel nog bruikbaar, zonder uv filter.
    Tot morgen!
  7. Hannie:
    Fijne reis gewenst!
  8. Anke Warnaar:
    23 maart 2018
    Veel plezier en leuk om jullie verhaal te lezen 👍
  9. Sylvie:
    23 maart 2018
    Wat fijn dat jullie weer op reis zijn. Geniet van harte en ik geniet weer graag mee!
  10. Yvonne en Roderick:
    24 maart 2018
    Fijn weer op pad, veel reisplezier!
  11. Gonda:
    Hallo Henk en Barbara,
    Een hele goede reis, geniet ervan! Leuk dat de weer mee mogen kijken.
  12. Tony:
    24 maart 2018
    Leuk Barbara je verslag. Jammer van je fototoestel. Fijne reis.
  13. Tonny Dam:
    24 maart 2018
    Dit wordt weer een reis om jaloers op te zijn!
    Geniet ervan!
  14. Ton:
    24 maart 2018
    Goeie reis en maar veel genieten.
    Wel interessant zo'n reis terug in de tijd, maar wel grappig
  15. Tonny Beekwilder:
    24 maart 2018
    Leef echt met jullie mee lijkt me echt een geweldige reis. Leuk dat we het zo mogen volgen. Blijf genieten en laat ons mee genieten! Hartelijke groeten
  16. Greetje en Steef:
    24 maart 2018
    Hoi reizigers. Heel veel plezier op jullie reis, we gaan het volgen. Tsja, slapen in het vliegtuig we weten er alles van. Net terug uit New Zealand. 17 uur nacht gehad, kluts kwijt.
  17. Judith Kieneker:
    25 maart 2018
    Heel veel plezier Barbara. Leuk om je verslag te lezen. Omdat je leuk schrijft maar ook omdat Sri Lanka de bestemming van onze huwelijksreis was. Gr. Judith
  18. Anne hoppenbrouwer:
    25 maart 2018
    Top zeg wat een belevenis weer. Ik ga het weer volgen fijne reis en dikke kus
  19. Ankie:
    25 maart 2018
    Leuk dat we er weer "bij mogen zijn" deze nieuwe reis van jullie. Geniet ervan dan doen wij dat van jullie verhalen.