Vancouver deel 3

6 mei 2017 - West Vancouver, Canada

Zaterdag 6 mei

De dag begon fris met zon en zo zou het de hele dag blijven.
We hebben vanmorgen zodra het kon (30 uur voor vertrek) ingecheckt. Onze boardingpassen hebben we al op onze telefoon staan, dus dat is geregeld.
Daarna hebben we de tassen ingepakt en de camper schoongemaakt, toen konden we nog een laatste keer naar het centrum van Vancouver.
We zijn zomaar een straat ingelopen en kwamen aan de achterkant van het BC Place Stadium op het Terry Fox Plaza. Terry Fox was een jonge atleet uit een voorstad van Vancouver. Op 18-jarige leeftijd kreeg hij de diagnose kanker aan zijn rechterknie. Binnen een week werd zijn been tot 15 cm boven de knie geamputeerd. Tijdens de maanden waarin hij behandeld werd met chemokuren lag hij vaak tussen kanker patiëntjes die nog jonger waren dan hij. Toen hij weer opgeknapt was besloot hij dat hij geld in wilde zamelen voor onderzoek naar kanker. Op 12 april 1979 begon Terry aan zijn "Marathon of Hope", een loop dwars door Canada van St. John's in Newfoundland tot British Columbia. Hij hoopte van alle 24 miljoen inwoners van Canada een dollar te krijgen voor het onderzoek. Terry liep iedere dag ongeveer 42 km, een ongelooflijke prestatie. Op 1 september 1980 eindigde de loop van de een op andere dag net ten oosten van Thunder Bay in Ontario omdat hij veel pijn op zijn borst had. Testen wezen uit dat de kanker terug was met uitzaaiingen naar zijn longen. Hij overleed 28 juni 1981, een maand voordat hij 23 zou worden.
Terry's nalatenschap is de jaarlijkse Terry Fox Run, die gegroeid is tot miljoenen deelnemers in meer dan 50 landen. Tot nu toe is er al meer dan een half biljoen dollar opgehaald uit zijn naam!

Toen we langs de waterkant liepen zagen we de Nieuw Amsterdam van de Holland Amerika Lijn aan de kade liggen. Als je er vlak naast staat een gigantisch cruiseschip, al een dorp op zich.
Morgenochtend nemen we afscheid van de camper. Om 15.40 uur lokale tijd stijgen we op richting Nederland, waar we maandag om 10.10 uur op Schiphol landen als alles volgens planning verloopt.
Wij vonden het leuk om jullie een klein beetje met ons mee te laten reizen.
Bedankt voor de fijne reacties en tot ziens weer in Nederland!

1. Sylvie:
    Goede reis terug!
  2. Diana Tomei:
    7 mei 2017
    We hebben genoten van jullie reisverslag.
  3. Yvette:
    7 mei 2017
    Jullie hebben er lekker van genoten en mooie reis gemaakt Goede reis terug
  4. Riet Jongejan:
    7 mei 2017
    Was toch weer een geweldige trip voor jullie!!
    Veilige reis terug...
  5. Henk:
    7 mei 2017
    Is mooi geweest, goede reis terug
  6. Marla en Hans:
    7 mei 2017
    Was leuk jullie verhalen te lezen en de mooie foto's te zien. Goeie vlucht terug !
  7. Ton:
    7 mei 2017
    Bedankt. Goeie reis en happy landings.

Tot ziens Ton
  8. Rinus:
    7 mei 2017
    Goede reis terug ,hebben je gemist
  9. Tonny Dam:
    7 mei 2017
    Leuk dat we via dit reisblog jullie reis konden volgen!
    Goeie reis terug!
  10. Tony:
    7 mei 2017
    Goede reis terug. Ik vond je verhalen heel leuk.
  11. Marie- Louise:
    8 mei 2017
    Welkom thuis terug in Nederland. Ik heb met interesse je reisverhalen gevolgd en je mooie foto' s bewonderd.
    Tot gzuw weer.
  12. Greetje en Steef:
    8 mei 2017
    Bedankt voor de reis en de inspiratie om ook die kant op te gaan!
  13. Jose Bos:
    8 mei 2017
    Jullie hebben weer een hoop gezien!
    Nu lekker weer thuis, is ook leuk. ( bijkomen van de ''jetlek")