Vrijdag 21 juni Kristiansand

23 juni 2019 - Kristiansand, Noorwegen

Vrijdag 21 juni, Kristiansand.
Om 8 uur vanmorgen lag de Nieuw Statendam vast aan de kade bij Kristiansand. We hadden gehoord dat er om 11 uur een orgelconcert werd gegeven in de kathedraal. De kerk zat al aardig vol toen we er aan kwamen. Tot onze verbazing kwamen er veel mensen naar buiten en de cruisers gingen naar binnen. Er was nog tijd om even rond te kijken en een plaats te zoeken. De organiste voelde al aan dat er ergens iets fout was gegaan in de communicatie. Wat bleek, het concert was vandaag al om 10.15 uur geweest omdat er om 11.30 uur een mis zou zijn. Omdat de kerk zo vol zat heeft ze toch 2 korte stukken gespeeld om te laten horen hoe het geluid daar klonk.
Weer buiten zijn we eerst koffie gaan drinken om daarna de stad te verkennen. Eerst een stuk van het nieuwe gedeelte, wat vol met winkels is, toen naar de wijk Posebyen, de oude binnenstad waar nog witte, houten huizen staan. We hadden een wandelroute bij het toeristenbureau gehaald die via de oude wijk, langs de rivier en de haven ging. Er was nog tijd om Odderøya rond te lopen. Dit is een eiland waar vroeger de mensen die  een besmettelijke ziekte hadden in quarantaine gehouden werden. Het was een behoorlijke wandeling over stukken weg maar ook over rotsblokken. Helemaal boven hadden we weer een mooi uitzicht over de baai.
Vlak voor de haven was een overdekte vismarkt en het informatiebureau waar we ,meen WiFi verbinding hadden. Daar heb ik het blog nog bij kunnen werken voor we weer aan boord zijn gestapt voor de laatste etappe van de reis.
Vanavond hadden we het laatste gala diner. We zaten aan tafel naast 2 oudere mensen van 93 en 91 jaar. Zij waren 60 jaar geleden uit Hongarije gevlucht en in Engeland terecht gekomen waar de man bij de Shell aan het werk kon. Na 10 jaar werd hij naar Nederland uitgezonden, eigenlijk voor 2 jaar maar dat werd steeds verlengd en ze wonen er nu nog. De man vertelde ook dat hij in de oorlog naar Oostenrijk gedeporteerd was om aan de spoorlijn te werken, die steeds opnieuw gebombardeerd werd. Hij vond nog dat hij geluk had gehad omdat hij bij de 500 mannen hoorde die naar Oostenrijk gestuurd werden, de rest van het transport werd naar Auschwitz gestuurd....
Na de oorlog heeft hij zijn vrouw in Hongarije leren kennen en toen hun zoon 4 jaar was zijn ze gevlucht.
Hij is later begonnen om zijn zoon brieven te schrijven over zijn leven in de oorlog, waar nu een boek van uitgegeven is. De titel van het boek is "Als zelfs de dichters zwijgen".
Na het diner zijn we naar de voorstelling in het theater gegaan. Vanavond trad Step ONE Dance Company's Humanity op. Een dansgroep die op een geweldige manier gebruik maakte van de ronde theaterzaal met lichteffecten die de show heel speciaal maakten.

Zaterdag 22 juni.
De laatste dag was een dag op zee. De dag begon fris maar het klaarde steeds meer op en rond 12 uur was het lekker genoeg om boven op het achterdek uit de wind in de zon te liggen, wat we een paar uur gedaan hebben.
Aan het eind van de middag hebben we de koffers ingepakt, deze moesten om 12 uur bij de deur van de hut gezet worden zodat ze 's nachts weggehaald konden worden. Van te voren moesten we opgeven hoe laat we op zondag van boord wilden gaan. We kregen een grijs label, wat bij die tijd hoorde zodat je de volgende dag niet tussen 2000 koffers hoefde te zoeken.
's Avonds hebben we samen met Ans en Laurens gegeten en aansluitend naar de theatershow, waar deze keer niet veel aan was. Daarna naar de hut om de laatste spullen in de koffers te doen en naar bed.

Zondag 23 juni
Vanmorgen is de Nieuw Statendam afgemeerd in Amsterdam en begon de uittocht van de reizigers. Wij hoefden geen vliegtuig te halen dus hadden we gekozen om bij de laatste groep van boord te gaan, konden we rustig opstaan en op het gemak ontbijten. Om 9.30 uur was onze groep aan de beurt om uit te checken, daarna koffers pakken uit het aangegeven vak en naar de trein gelopen. Nu zitten we in de trein naar huis en kunnen we in Nederland van het mooie weer gaan genieten.

We hebben genoten van de reis maar zijn tot de conclusie gekomen dat dit niet onze manier van reizen is. Dat hadden we wel ingeschat maar we hebben het toch gedaan omdat we graag een keer naar de Noordkaap wilden en de fjorden wilden zien. Het was heel speciaal om op de Noordkaap te zijn en de fjorden zijn prachtig! Dus alles bij elkaar was het toch een fijne en speciale reis met een geweldige service aan boord.

1. Henk:
    23 juni 2019
    Het was weer een boeiend verhaal Barbara, het kwam hier met horten en stoten binnen maar dat maakte niks uit.
  2. Jan en jos:
    23 juni 2019
    alweer een enorme ervaring rijker!!
  3. Tony:
    23 juni 2019
    Ik heb genoten van je reisverhalen. Dank je wel groet Tony
  4. Marla en Hans:
    23 juni 2019
    Wij vonden het hier op Sicilie ook leuk om jullie reiservaringen te lezen. Kunnen ons voorstellen dat, na de schitterende avontuurlijke reizen met jullie eigen boot, een cruiseschip niet ideaal is geweest.
    Groetjes,
  5. Steef en Greetje:
    23 juni 2019
    wij hebben in Noorwegen 10 jaar geleden in ons camperbusje rond gereden. Fantastisch land, met zijn indrukwekkende fjorden en natuur, 3 weken lang 30 graden met een strakblauwe hemel. Cruisen trekt ons ook niet aan. Maar jullie zijn toch een ervaring rijker, weten hoe het is op zo’n schip.Zo te lezen een mooie reis geweest. lieve groet Steef en Greetje
  6. Anke Warnaar:
    24 juni 2019
    Wat dijn dat jullie hebben genoten en ja..het verbaasde mij een beetje jullie met een cruise schip ? Ah.. fijn weer een ervaring rijker toch en wel op een rustige manier de Noordkaap gezien🎉het was weer leuk om te lezen, grioetjes
  7. Sarina Reilingh:
    25 juni 2019
    Die schitterende fjorden kan je toch maar weer afvinken en het was weer leuk om mee te lezen! :)
  8. Rinus:
    25 juni 2019
    Wat een reis die jullie hebben gemaakt Barbara,mooie teisverhalen,en jullie zijn een prachtige trip rijker
  9. Ries Karreman:
    25 juni 2019
    Idd weer een ervaring rijker / mooi landschap en wederom fraai vastgelegd met vele foto's. Welkom thuis hier in "The Tropic Netherlands"!
  10. Laurens Van van den van den Hamer:
    2 juli 2019
    Een schitterende Reislogger zo kom.ik wat meer te weten over jullie avonturen.