Molde

16 juni 2019 - Molde, Noorwegen

Donderdag 13 juni, Molde Om 8 uur lag het schip aangemeerd aan de kade van Molde. Het regende en niemand had haast om van boord te gaan. Rond half 11 werd het droog en zijn we de wal op gegaan. We hadden een plattegrond van het plaatsje, waar een paar bezienswaardigheden op stonden. De meeste gebouwen zijn van na de oorlog. Molde werd gebombardeerd tijdens de tweede wereldoorlog omdat de regering hier zetelde en de koning hier verbleef, dat dachten de Duitsers in ieder geval. De kathedraal van Molde is in 1957 afgebouwd, met zijn vrijstaande klokkentoren. Het plafond in de kerk moet een sterrenhemel voorstellen en het schip dat er hangt om de zeelui te beschermen is waarschijnlijk overgebleven uit de oude kerk van Molde. We zijn naar het Romsdal Museum gegaan, een soort openlucht museum met huizen van vroeger die uit de hele omgeving zijn verplaatst. (Het lijkt wel wat op het Zuiderzee museum in Enkhuizen.) De inrichting van de huizen is vaak nog origineel. Bijzonder zijn de kleine bedden, die zo klein zijn om meer woonruimte over te houden. In één van de huizen stond een uittrekbed, wat een luxe was omdat ze dan wat ruimer konden liggen. Intussen was het prachtig weer geworden en zijn we terug gegaan naar de boot om nog een uurtje te luieren en lezen op het dek. Om 6 uur zijn de trossen losgegooid en hebben we koers gezet naar Trondheim.

1. Rinus:
    16 juni 2019
    interessant om het verhaal weer te lezen , zo zie je steeds weer wat nders