Trondheim

16 juni 2019 - Trondheim, Noorwegen

Vrijdag 14 juni.

Vanmorgen is het schip voor anker gegaan in de baai voor Trondheim omdat er al een ander schip aan de kade voor cruise schepen lag. We moesten dus met een tender naar de wal en daarvandaan naar het centrum van Trondheim lopen. Het is hier allemaal niet zo uitgebreid, dus dat was goed te doen. In het centrum hebben we een wandelroute gelopen die langs de belangrijkste bezienswaardigheden kwam. Eerst hebben we de Nidaros kathedraal aan de buitenkant bewonderd. Dit is de grootste kathedraal van Noord-Europa. Er stond zo'n lange rij voor de ingang dat we binnen maar overgeslagen hebben.  Daarna zijn we naar de Gamble Bybro gelopen. Dit is de brug bij de gekleurde houten huizen van Trondheim en nu een toeristische attractie omdat iedereen deze huizen en de wijk Bakklandet wil bewonderen. Het rode bouwsel op de brug wordt door de Trondheimers de "Poort van het geluk" genoemd.
Net na de brug is in een steile straat een fietslift aangelegd. Fietsers kunnen, terwijl ze op hun fiets blijven zitten, hun rechtervoet tegen een soort standaard zetten, op een knop drukken en zo omhoog geduwd worden. Heel bijzonder om te zien en nog niet zo makkelijk. We zagen een paar toeristen proberen om zo boven te komen en het lukte niet altijd......
Na een hapje en een drankje was het tijd om op het gemak terug te lopen naar de aanlegplaats voor de tenders en weer terug naar het schip.
Toen alle passagiers weer aan boord waren en de tenders opgehesen, is het anker opgehaald en zijn we vertrokken richting Honnigsvag. Dat is de plaats vanwaar we naar de Noordkaap gaan.
Na het diner zijn we naar het theater gegaan samen met Ans en Laurens. Vanavond was er een nieuwe show van Bejamin Makisi, die weer heel mooi was. Na de show hebben we boven nog wat gedronken en gekeken hoe de zon om 12 uur bijna achter de horizon verdween om gelijk daarna weer op te komen..... Wat een bijzonder verschijnsel!

1. Tony:
    16 juni 2019
    leuk jou verhalen Barbara, je wordt ook goed bezig gehouden aan boord. Ik ben benieuwt naar de verhalen over de Noordkaap.
    Groet Tony
  2. Kintor Ouwens:
    16 juni 2019
    Apart hoor, die zonsondergang/opgang! Straks komen jullie op het punt dat hij helemaal niet meer ondergaat. Ben benieuwd naar je foto’s!
  3. Henk:
    👍👍
  4. Greetje en Steef:
    16 juni 2019
    Bijzonder om zo te reizen. Die cruiseschepen zijn tegenwoordig vaak onderwerp van de duurzaamheids dicussie, maar het lijkt
    ons wel een bijzondere ervaring. We kijken uit naar meer foto’s
  5. Rinus:
    16 juni 2019
    mooi om dit eens te zien Barbara
  6. Sarina Reilingh:
    17 juni 2019
    Volgens mij vermaken jullie je prima! Geniet!