Vancouver deel 2

5 mei 2017 - West Vancouver, Canada

Vrijdag 5 mei.

Vanmorgen werden we wakker van de stromende regen op het dak, gelukkig werd het na de koffie een stuk minder en na een poosje was het zelfs helemaal droog! We zijn toen weer met de bus naar Vancouver gegaan waar we vandaag de omgeving van de waterkant wilden bekijken.
Het begon al goed waar we de bus uitstapten. We stonden tegenover de Trump tower van Vancouver. Wat een glimmend gebouw met spiegelende letters boven de ingang, een en al glitter en glamour. Maar wel een mooie wolkenkrabber. In deze stad staat allemaal hoogbouw en ze hebben hun best gedaan om het toch aantrekkelijk te houden, veel afwisseling en soms hele tuinen op de daken of terrassen. Ook is er gebruik gemaakt van spiegelende ramen om de vormen van de wolkenkrabbers die er naast staan te weerkaatsen, wat een heel bijzonder effect heeft.
We hadden van te voren al een paar dingen omcirkeld die we graag wilden gaan zien, waaronder de Olympische vlam op het Jack Poole Plaza, een prachtig monument als herinnering aan de Spelen van 2010. Vanaf het water zie je het met de wolkenkrabbers op de achtergrond en aan de andere kant met het water. Beide kanten zijn mooi.
We zijn ook een paar bijdragen aan het openluchtmuseum tegen gekomen zoals een bijdrage van de Chinese kunstenaar Ai Weiwei. Hij heeft het Chinese teken voor gras gemaakt uit ijzeren grassprieten wat in een grasveld is gelegd. De humor achter dit kunstwerk is dat het F-teken in het Chinees uitgesproken wordt als het Engelse f*ck.
Nog een leuke attractie was de Glastown Steam Clock. Dit is de eerste klok ter wereld die door stoom aangedreven wordt. Ieder kwartier fluit de klok en op het hele uur klinkt een lange fluit.
Dit zijn natuurlijk allemaal leuke dingen die in Vancouver te zien zijn en er zijn nog veel meer mooie en leuke dingen. Helaas hebben we ook minder leuke kanten van de stad gezien waaronder veel drugsverslaafden die waarschijnlijk ook vaak dakloos zijn. In een straat waar we doorheen liepen zagen we de mensen onder dozen of paraplu's zitten die in het openbaar hun injectienaalden in hun arm staken, de rillingen liepen daarbij over mijn rug. We hoorden later dat er een groot probleem is met de soort drugs die gebruikt wordt omdat de samenstelling niet altijd even duidelijk is waardoor het ook moeilijk te doseren is en er dit jaar in Vancouver al 140 drugsdoden zijn.
Vandaag hebben we eerst aan de buschauffeur gevraagd of hij de Lions Gate Bridge over ging voor we instapten. Deze man hoorde aan ons accent dat we uit Nederland komen. Hij bleek in Nederland geboren te zijn en gaf ons gratis kaartjes. Zo eindigt het vandaag toch weer positief!

1. Rinus:
    6 mei 2017
    Barbara, ook daar wonen mensen die blijkbaar niet zonder deze troep kunnen die in deze wereld willen leven, maar toch leuk van de chauffeur met deze gratis kaartjes
  2. Henk:
    6 mei 2017
    Weer mooi verhaal en fraaie plaatjes. May the Force be with you !
  3. Sylvie:
    6 mei 2017
    Het glimt inderdaad. Ik begin mijn dag met het verjaardagsfeestje van twee kleinzonen die respectievelijk 1 en 11 jaar geworden zijn. Voor jullie nog een fijne voortzetting van de reis. Liefs.
  4. Greetje en Steef:
    6 mei 2017
    Mooi, glazen naalden krabben de wolken. Als jullie mijn oom Albert zien, doe hem de groeten. Hij woont op Vancouver island.
  5. Ad:
    6 mei 2017
    De andere kant van de stad hoort er ook bij...helaas, je kunt er niet omheen.
    Enne ...jullie boffen maar..gratis ritje.
    Overigens vind ik dat je je goed hebt verdiept in de reis.