Wadi Rum, woensdag 26 december

25 december 2018 - Wadi Rum, Jordanië

Vanmorgen konden we een klein beetje uitslapen, het vertrek was pas om 9.30 uur. Onderweg naar Wadi Rum hadden we een paar tussenstops om het uitzicht te bewonderen en koffie te drinken.
Het punt waar we uitzicht hadden bovenop Petra was prachtig. Allemaal mooie rotsformaties, maar niets te zien van die grote stad beneden. Adel, onze gids, wees ons op een plaats tussen de bergen waar je net de punt van het klooster bovenuit zag steken. Na veel getuur zag ik inderdaad net de punt boven de rotsen uitsteken.
Rond 12 uur kwamen we aan bij het bedoeïenen kamp in Wadi Rum, waar we onze eigen tent toegewezen kregen. Nou ja, eigen tent.....we kregen een stuk tent met een eigen ingang. Tussen de stukjes tent hingen doeken waardoor je alles kon horen van de buren. De buurman lag dichter bij me dan Henk, want de eenpersoonsbedden stonden tegen de tussendoek. Maar ja, het was maar voor 1 nacht en toch een speciale ervaring.
Na aankomst kregen we een lunch en daarna gingen we met 4 jeeps de woestijn in voor een jeepsafari van 3,5 uur tot zonsondergang. Een prachtige tocht met nu en dan een flinke heuvel met steile afdaling, lekker spectaculair!
We stopten bij een bedoeïenen tent voor thee. Daar waren in de rotsen hiëroglyfen met tekens van kamelen. Dit was vroeger een wegwijzer voor de reizigers. Ze moesten de kant op waar de koppen naartoe wezen, deze waren om de 10 km te vinden. Als er een kameel opstond met de kop naar beneden, betekende het dat er een drinkplaats was.
Er was nog een groep in het kamp aangekomen van Djoser junior voor gezinnen met kinderen. 's Avonds zat iedereen rond het kampvuur te eten. De jongelui hadden muziek op die niet door iedereen gewaardeerd werd, maar ze hadden veel plezier en dat was leuk om te zien. In onze groep was een jarige, wat gevierd werd met een mooie taart en gezang. Ze was heel verrast en ontroerd dat er voor haar gezongen werd.
Het was een prachtige tweede kerstdag.

1. Henk:
    Mooi verhaal weer.
  2. Sylvie:
    Bijzonder!
  3. Jan en jos:
    27 december 2018
    we zien het weer zo voor ons! of we er zelf bij zijn!
  4. Marla en Hans:
    28 december 2018
    Jouw reisverhalen zijn zo goed, dat je ze zou kunnen uitgeven in boekvorm. 🤔Geïllustreerd met eigen foto's!
  5. Frederick.:
    28 december 2018
    Ja, ja, kamperen is toch even wennen, zeker als je een hotel gewend bent.
    Maar ik zei het al eerder, in de woestijn verandert het allemaal !!!