In het voetspoor van Mozes, zondag 23 december

23 december 2018 - Madaba, Jordanië

Vanmorgen zijn we na het ontbijt naar de berg Nebo gereden. Volgens het verhaal heeft Mozes de berg beklommen waar God tegen hem zei: dit is het land dat ik Abraham, Isaäk en Jacob onder ede beloofd heb. Aan uw nageslacht zal ik het geven. Ik heb het u met eigen ogen laten zien, maar gij zult daarheen niet trekken. Toen stierf Mozes, in het land van Moab.
Vanaf het platform bij de basiliek kun je bij helder weer de daken van Jeruzalem en Bethlehem zien aan de andere kant van de Dode Zee.
Het kruis met de bronzen slang symboliseert de staf van Mozes die door God in een slang werd veranderd.
De basiliek stamt uit de 6de en 7de eeuw. Het mozaïek is uit 531.
Hierna weer terug naar Madaba waar in de Grieks-orthodoxe kerk van St. George de mozaïekvloer met de 6de eeuwse kaart van Madaba te zien is. Het middelpunt van het mozaïek is Jeruzalem, met de kerk van het Heilig graf.
Ongeveer 20km via de King's Highway naar het zuiden ligt Mukawir, het oude Machaerus. In het Nieuwe Testament wordt verteld dat Salome in dit paleis danste in ruil voor het hoofd van Johannes de Doper.....
Met een paar tussenstops zijn we onderweg naar Dana, waar we 1 nacht blijven.