Dode Zee, zaterdag 22 december

23 december 2018 - Madaba, Jordanië

Vanmorgen was het vroeg op, de bus vertrok om 8 uur naar Qasr al-'Abd of anders gezegd, waar het oosten het westen ontmoet. Hier hebben we de ruïne van het enige oude Griekse paleis in Jordanië bezocht. Daarna naar Salt, de oude hoofdstad die we donderdag niet konden bezoeken door de regen. We hebben een uur in het oude centrum gelopen, en over de lokale markt. De meeste mensen zijn in dit land heel vriendelijk. Ze vragen vaak waar je vandaan komt en zeggen daarna welkom in Jordanië. Salt is na de eerste wereldoorlog in verval geraakt omdat emir Abdullah Amman tot nieuwe hoofdstad koos en door de Arabisch-Israëlische oorlogen werd Salt afgesloten van de Middellandse Zee, van de markten in Nablus en de rest van Israël en de westelijke Jordaanoever. Het volgende doel was de Dode Zee. Als je in Jordanië bent moet je toch even lekker drijven boven op het water. Lopen lukte niet, op je buik zwemmen ook niet. Je kunt wat heen en weer wapperen met je armen terwijl je op je rug ligt om voor- of achteruit te bewegen. Een leuke ervaring. Het was wel nodig om het zout er goed af te spoelen onder de douche en nog zwemmen in het ijskoude buitenbad, wat voor degenen die zich er in waagden maar 1 baantje was. Aan het einde van de middag zijn we naar Madaba gereden waar we 1 nacht blijven.

1. Henk:
    23 december 2018