Amman, vrijdag 21 december

21 december 2018 - Amman, Jordanië

Vanmorgen zijn we na het ontbijt met een taxi naar de Citadel gereden. We hadden hem gisteren wel even van buiten het hek bekeken, maar nu konden we er op ons gemak doorheen lopen. De regen is gelukkig verder getrokken en af en toe scheen zelfs de zon!
Op de Citadelheuvel zijn ze ooit gestart met de bouw van Amman en vanaf hier kun je over een groot deel van de stad uitkijken. Oorspronkelijk gebouwd op 7 heuvels maar tegenwoordig is de stad al verspreid over 12 heuvels.
Op het terrein zijn vele oude en gedeeltelijk gerestaureerde gebouwen te bewonderen. De tempel van Hercules staat op een aan keizer Marcus Aurelius (161-180) gewijd platform en heeft een paar gerestaureerde zuilen. Er zijn ook restanten van een kleine Byzantijnse kerk. Men vermoedt dat hier honderden jaren lang een Byzantijnse stad heeft gelegen die verwoest is door de Perzische Sassaniden. Na de Byzantijnen zijn de Omajjaden gekomen die hun eigen bouwstijlen en technieken hebben toegepast.
Na het bezoek aan de Citadel heeft een taxi-chauffeur ons naar de Koning Abdullah moskee gebracht. Deze wordt ook wel blauwe moskee genoemd vanwege het blauwe dak. Deze was eigenlijk gesloten op vrijdag maar de chauffeur kende de portier en met een lange jurk en zonder schoenen mochten we toch naar binnen. (Henk mocht in zijn normale kleding....)
Daarna heeft hij ons naar Rainbowstreet gebracht. Volgens onze reisgids een beroemde straat met heel veel restaurantjes maar er was niet veel te beleven. We hebben wel wat kunnen eten bij een leuk zaakje en zijn daarna lopend verder de heuvel af gegaan, waar we in de drukkere wijk terecht kwamen waar bijna alle winkeltjes open waren. Hier was heel goed de sfeer van de stad te proeven. De mensen zijn vriendelijk en vinden het leuk om een praatje te maken. Rond 16.30 uur wordt het hier al donker. We hebben nog wat gegeten en zijn daarna met een taxi terug gegaan naar ons hotel. Moe maar voldaan na een dag vol indrukken.

1. Ri en Frederick:
    21 december 2018
    Prachtige gebouwen, moeten toen toch al wel knappe koppen geweest zijn om zo degelijk te bouwen en nu nog te bewonderen zijn. Beelden doen ons denken aan de tempelresten in Turkije, welke in deze zelfde periode gebouwd moeten zijn.
  2. Jose Bos:
    21 december 2018
    Je hebt vast zo'n kerstjurkje uit de etalage gekocht! Wel een heel apart land hoor. Bij deze wens ik jullie nog veel plezier daar en ook fijne kerstdagen en een goeie jaarwisseling!
    groetjes José
  3. Henk:
    21 december 2018
    Mooie foto’s, ook die foto met die kerstkostuumpjes is bijzonder aansprekend voor mij als Kerstman
  4. Adri en Tonny:
    21 december 2018
    We volgen je verslag met veel interesse. Heel mooie reis verder.
  5. Tony:
    22 december 2018
    Hallo Barbara en Henk, Wat een prachtig land is het toch. Dat konden ze toch maar bouwen met de kennis van toen. Ik vind het heel leuk dat je ons laat mee beleven hoe jullie reis is. Groet Tony
  6. Rinus:
    22 december 2018
    of je in een ander soort wereld bent aan de foto,s te zien